Facebook nieuwtjes

Facebook is een medium dat constant evolueert. De veranderingen op en aan het platform volgen elkaar razendsnel op. Er is een groot verschil tussen de veranderingen ‘voor de schermen’, die zichtbaar zijn voor en inzetbaar zijn door de gebruikers, en alle veranderingen ‘achter de schermen’, waar we weinig zicht op hebben. Facebook blijft in essentie een blackbox waar iedereen het raden heeft naar de eigenlijke werking.

In de loop van dit voorjaar werden een paar veranderingen doorgevoerd voor het gebruik van groepen en bedrijfspagina’s. Aangezien veel zorg- en welzijnsorganisaties ondertussen op één of andere manier actief zijn op facebook of in opstart zitten, vonden we het interessant om deze info met jullie te delen. We vermelden er wel bij dat deze informatie waarschijnlijk ‘met houdbaarheidsdatum’ komt. Ongetwijfeld trakteert Facebook ons binnenkort weer op nieuwe, (al of niet) zichtbare veranderingen.

In de loop van dit voorjaar werden een paar veranderingen doorgevoerd voor het gebruik van groepen en bedrijfspagina’s. Aangezien veel zorg- en welzijnsorganisaties ondertussen op één of andere manier actief zijn op facebook of in opstart zitten, vonden we het interessant om deze info met jullie te delen. We vermelden er wel bij dat deze informatie waarschijnlijk ‘met houdbaarheidsdatum’ komt. Ongetwijfeld trakteert Facebook ons binnenkort weer op nieuwe, (al of niet) zichtbare veranderingen.

Downloaden
We hebben ons document 'Facebook gebruiken in je organisatie' geactualiseerd.

Zo ben je weer helemaal mee!

Downloaden

groepen

Facebook wil zich veel meer richten op 'communities'

Tot een paar maanden terug kon je een groep niet linken aan een organisatiepagina. Vanaf dit voorjaar kan dat wel. Je kan bestaande groepen koppelen of nieuwe groepen aanmaken. De groepen kunnen open, gesloten of geheim zijn. Dit geeft meer mogelijkheden om aan community-building te doen. Op die manier kunnen je fans en volgers niet alleen in interactie treden met je pagina, maar ook onderling contact leggen en uitwisselen. Je kan in je groep dan ook spreken als ‘organisatie’ en niet enkel als individuele medewerker.

Binnenkort zal je ook in een groep je posts kunnen plannen (vooraf instellen met een welbepaalde publicatiedatum- en uur)

Facebook zal trouwens meer instrumenten ter beschikking stellen aan administrators van pagina’s en groepen om de activiteiten op een pagina en een groep beter te analyseren.

omslagvideo

In plaats van een omslagfoto, kan je nu ook een omslagvideo gebruiken.

Eén van de eerst pagina’s die van deze functie gebruik maakte, is de series Narcos.
Je video mag 20 tot 90 seconden lang zijn en minstens 820 op 312 pixels groot zijn. Als je bijvoorbeeld een leuke video hebt die je werking voorstelt, dan is dit een goede manier om hem in de kijker te zetten. Hou er wel rekening mee dat het geluid van deze covervideo’s standaard op ‘uit’ staat. Een video met een dialoog of gesproken tekst, is dan zeker niet ideaal. Focus op het visuele aspect.

links bewerken? (effe) niet meer

vroeger werd het aangeraden om links 'mooier' te maken: een andere afbeelding kiezen, de titel bijwerken...

Facebook lag de laatste tijd onder vuur omdat het platform werd overspoeld door clickbait en fake news. Dit werd vaak verborgen onder interessant uitziende links.

Als één van de maatregelen daartegen, maakt facebook het vanaf 17 juli (tijdelijk) onmogelijk om links te bewerken. Posts met links scoren vanaf dan ook een pak lager in de newsfeed, deze posts zullen veel minder zichtbaarheid hebben dan posts met een andere inhoud zoals video, foto of tekst.

Vermoedelijk zal facebook het bewerken van links opnieuw mogelijk maken maar dan enkel binnen de context van betalende advertenties.

2017-07-28T10:35:13+00:00 27 juli 2017|Categories: Geen categorie|Tags: , |