Instagram en psychische gezondheid

Instagram wil zich profileren als veilige, betrokken community en zet in op geestelijke gezondheid

De imaginaire ander

We leven in een selfiecultuur waar beeld het meer en meer overneemt van woorden. Het aantal selfies dat gemaakt en gepost wordt is daar een uitloper van. Via sociale media scheppen we letterlijk en figuurlijk een beeld van onszelf. Dat beeld is altijd een welbepaalde selectie van onze realiteit. En dat geeft aanleiding tot interpretaties. We spiegelen ons aan de fragmenten van anderen.

Verdraaide realiteit

Sociale media kunnen heel versterkend zijn maar kunnen evengoed het geestelijk welbevinden bedreigen. Angst, ‘fear of missing out’ en onzekerheid kunnen  het resultaat zijn van de constante spiegeling aan het (veronderstelde) o zo mooie leven en uiterlijk van anderen. Instagram, het ‘foto-platform’ bij uitstek focust op het visuele en uiterlijk vertoon en leent zich daar perfect toe. Voeg daar in sommige gevallen nog een meer of minder subtiele dosis photoshop aan toe (een aantal meer en minder gekende voorbeelden van instagram-photoshop fails), en je creëert je eigen, ideale wereld.

Sharing is caring

Laat het nu net Instagram zijn dat vorige week een campagne lanceerde ter bevordering van de geestelijke gezondheid onder de hashtag #hereforyou. Instagramgebruikers posten onder deze hashtag hun ervaringen en delen moeilijke momenten.  Gebruikers vinden op die manier steun en (h)erkenning bij elkaar.  Of zoals de COO van Instagram het verwoordt: “#HereForYou is a hashtag and campaign we are using in recognition of mental health awareness, but it also represents our commitment to foster the safest, kindest online community for self-expression.”

 Wat denk jij?

De meningen over dit initiatief zijn verdeeld. Volgens sommigen is het vooral een slimme zet om het imago op te krikken, anderen vinden het dan weer een lovenswaardig initiatief dat positieve effecten heeft. Daar laten we de kritische lezer (en kijker) z’n eigen beeld over vormen.

Dat het bereik van zo’n campagne groot is, dat staat vast. Op dit moment werd de hashtag meer dan 66.000 keer gebruikt.

2017-05-16T17:12:29+00:00 17 mei 2017|Categories: Geen categorie|Tags: , , |