Loading...
onlinegetuigenis 2017-03-02T21:18:56+00:00

Onlinegetuigenis

Getuigenissen zijn een heel krachtig middel om mensen te sensibiliseren of tot actie aan te zetten. Mensen houden van verhalen waarmee ze zich kunnen identificeren en (h)erkenning in vinden. Getuigenissen spreken mensen aan op hun emoties. Algemene, soms abstracte informatie rond een bepaalde problematiek kan mensen bewust maken van een aantal zaken maar een getuigenis maakt alles heel concreet en herkenbaar.

Qua zichtbaarheid en verspreiding heeft een onlinegetuigenis een immens bereik. Vergelijk dit met bijvoorbeeld een affiche-campagne om de bevolking te sensibiliseren: veel inspanning, relatief klein en lokaal bereik.  In niets te vergelijken met een post op internet die viraal gaat en mensen over de hele wereld kan bereiken. Digital storytelling is dus ‘hot’. En wat oorspronkelijk startte als een marketinginstrument, vindt meer en meer ingang in hulpverlening en non-profit.

“We’re all stories, in the end”
Steven Moffat

Claes, E., Huysmans, M., Lechkar, I. & Gulinck, N. (2015) Digital storytelling en herstelrecht
In: Sociaal.net – analyse XL, april 2015

In dit artikel brengen de auteurs verslag van de manier waarop ze via getuigenissen in ‘digital storytelling’ belevingen, spanning en conflicten bespreekbaar maken. De kracht en kwetsbaarheid van digital storytelling wordt degelijk uitgewerkt.

 Link

Getuigenis van Emma Murphy op facebook over partnergeweld. 

Een voorbeeld buiten de context van hulpverlening maar die duidelijk de kracht van online getuigenissen illustreert. In juli 2015 plaatste Emma Murphy, een 26-jarige Ierse vrouw een video op haar facebookprofiel waarin ze sprak over het geweld in haar relatie en haar  voornemen om hier een eind aan te maken. Ze riep ook alle slachtoffers van partnergeweld op om niet langer te zwijgen maar om de stilte te doorbreken.  Al snel ging haar video viraal. Haar oproep werd ondertussen meer dan 10 miljoen keer bekeken en meer dan 150000 keer gedeeld.

 Link naar de bewuste post.